torsdag, november 09, 2006

ost för 250 kr

Det finns shopping upplevelser som är bättre än andra.
T.ex. att besöka en fantastisk ostaffär, bli expedierad av kunnig personal, smaka generösa bitar och sedan betala kalaset med ett stort leende på läpparna.

Varför finns det inte bra ostbutiker i Sverige?

Jag tyckte länge att Möllans Ost på Möllevångstorget var den ultimata ostaffären - men jag har ändrat åsikt. Möllans Ost är kanske den bästa ostaffären i Sverige. Men varför kan de inte nå upp till kvaliteter som man gör i franska, italienska och brittiska - ja jag skev brittiksa - ostaffärer? Det är märkligt att den kvalitetet på både osten och personalen falerar så fort ostarna passerar den svenska gränsen. Jag är visserligen rätt hård i min bedömning. Men det är ju inte precis så att det är speciellt stor skillnad på priset. Inte om man jämför London med Stockholm eller Malmö i alla fall. MEN det ÄR skilnad på kvalitetet. Både på kunnigheten hos personalen och hur ostarna har förvarats och hur de presenteras till kund.

I dag har jag köpt 5 bra bitar ost. Alla är optimerade inom sin genre. De är inte små. De är inte heller gigantiska. De är dyra. Men de är värda varenda sekin. Dessutom har jag lärt mig en hel del om gorgonzola ost OCH inte minst, alla ostar är förpackade i ett papper som gr att de håller bättre i kylen - sånt papper som man ber om det på sin höjd får till getosten i en svensk bra butik. Ingen plastfolie här inte! och kalaset kostar bara 250 kr inklusive osten!

Inga kommentarer: