lördag, juni 16, 2007

musslor

En blåmussla är ungefär ett år när den är tre centimeter. På ett år hinner den från att vara en liten larv bygga sitt fantastiska skal som skydd mot sina fiender. Musslan har inte tänkt på att jag människan är dess största fiende och har varit det sedan 1300-talet.

Min gode vän som bor i Bryssel berättade för mig att juni juli augusti är de bästa månaderna för musslor i Belgien. Jag trodde att musslor var bäst då månaders namn innehöll R? Dröm om min förvåning att de musslor som jag åt i dag från danmark var fantastiska både i smak och storlek. Inspirerad av Heat så kokade jag dem på italienskt vis och dränkte sedan spagetti (ej färsk) i den ljuvliga såsen på olivolja smör salt peppar och färska timjanblad. Jag lät dem gå längre i pannan än jag brukar och det var faktiskt en bättre smakupplevelse än de bleka knappt öppnade musslor som jag brukar göra. Mindre havssmak mer smak av - mussla.

Inga kommentarer: