måndag, juni 25, 2007

ethivore

Det är oerhört tråkigt att det inte finns lagar som kan reglera allt från slavarbete i landet kina till utnyttjande av kinesisk arbetskraft i våra egna svenska hamnar där kinesiska arbetare arbetar för – om jag inte kommer ihåg fel – 3 kr i timmen.

Om vi svenskar inte kan kontrollera att de som gästarbetar i vårt land får lön som en svensk med rättigheter som svenska arbetare hur ska vi kunna kontrollera att den maten som förs över vårt lands gränser håller de kvalitetskrav som vi i sverige har satt? Detta gäller oavsett om maten kommer från USA, Argentina eller Holland

Jag vet att det i Kina finns många amerikanska aktörer som kopierar de amerikanska penningmaskinerna för matproduktion och överför dessa till kina, ett land där de styrs ännu mindre av lagar än i USA. Eller lika ”flexibla” lagar som i USA där penningtransaktioner och löften till befattningshavare precis som i Kina är lika vanligt. USA har idag bristfälliga lagar kring matproduktion till favör för producenterna och inte konsumenterna. Inte i kvalitet i alla fall, bara i pris om det nu kan göra någon lycklig. Jag pratat om giganterna inom matproduktionen och matproduktion från frö till en raffinerad produkt. När dessa stora aktörer kommer in i Kina och konkurrerar med inhemska producenter som då ser de ekonomiska fördelarna med att packa ihop ännu fler grisar, ankor, kor, fiskar på samma yta som tidigare och på det viset ”odla” fram ännu fler djur genom att ge dem mer proteinberikad mat och mediciner i preventivt syfte för de förhållanden som djuren lever under gör att de blir sjuka. Då skapas fler ”oseriösa” producenter av mat, det är trots allt pengarna i fickan för dagen som är de viktigaste pengarna. Den som någon gång har gjort affärer med Kina vet att de inte tänker på framtiden. De tänker för dagen. Människorna som arbetar i fabrikerna blir sjuka. De som bor i närheten blir sjuka eftersom avfallet från ”fabrikerna” förstör miljön (gäller även i t.ex. USA). De som äter de färdiga produkterna – ja vad händer med oss, våra barn och barnbarn?

Jag önskar att jag kunde gå in i min ICA butik och ta för givet att alla produkter som finns i butiken är framtagna på etiskt sätt i hela produktionsledet. Tyvärr så kan jag inte det. Jag är en av alla dessa personer som istället tar bilen(verkligen inte speciellt bra) och handlar mina varor hos olika producenter som jag valt för deras etik i råvaruproduktion. Jag försöker vara en ”locavore” (en som handlar varor så lokalt som möjligt) och det är väldigt svårt. Och när jag inte är det så är jag i mesta möjliga fall en ”ethivore” (vet ej om detta ord finns men jag använder det i aspekten en som handlar så etiskt som möjligt). Ibland går det inte. Men jag har i alla fall försökt.

Jag vet inte om det är bättre att köpa odlad röding från bottenviken än att köpa odlad lax från atlanten eller om det är lika dåligt som att köpa genmanipulerat ris från kina? Vet du?

Inga kommentarer: