fredag, juli 06, 2007

den nya kinesiska revolutionen

Den nya kinesiska revolutionen handlar i dag inte om kultur - den handlar om att värna om miljön. Det finns en ilska i Kina över att de redan rika tjänar pengar på miljöförstöring. De struntar helt enkelt i att ta hand om miljön i jakten på att tjäna mer pengar. För att inte tala om alla västerlänningar som klappar händerna och uppmuntrar denna plågsamma förstörelse ivern. Något som kanske aldrig går att reparera. Istället för att komma med alternativa lösningar på hur energifrågor t.ex. ska kunna lösas istället för att bygga ett nytt kolkraftverk.

Att den vanlige människan då protesterar är mycket intressant. I ett land som Kina. Jag hurrar för dem precis som jag hurrar för de franska bönderna när de blockerar vägar med kobajs.

Jag önskar att den brittiske medborgaren kunde protestera på samma sätt som den kinesiske. En britt släpper fortfarande ut mycket mycket mer co2 än en kines per kapita. En britt har inte lärt sig att sortera sina sopor, isolera sina hus eller spara på vatten. Det har en tysk, en fransman, en svensk en dansk och till och med en italienare lärts sig - mer eller mindre men dock.

Jag önskar även att den svenske medborgaren protesterade på samma sätt. Jag hörde till min förvåning på radio häromdagen att vattenfall hjälper till att bygga ett kolkraftverk i Tyskland. Personen som berättade dett kom från Naturvårdsverket (tror jag) och han var besviken på det svenska verket vattenfall för denna dubbelmoral. Men jag upptäcker nu att det ska bli ett koldioxidfritt kraftverk. Vilket låter intressant - om det fungerar - det är ett pilotprojekt. I mina öron låter det som en positiv uyveckling eftersom det är många länder som trots allt bygger stora delar av sin ekonomi på just - kol. Kan man få energi från kol utan att det bidrar till mer koldioxidutsläpp så är det ganska bra. Det är lika bra som alla dessa energiåtervinningsstationer som finns - som INTE släpper ut koldioxid och giftiga gaser till skilland från den otroliga mängd energiåtervinningsstationer som släpper ut mängder av koldioxid och giftiga gaser.

Det är bedrövligt att koldioxidutsläppen bara har öka det senaste året per kapita - trots att vi anstränger oss för att minska dem.

Inga kommentarer: