lördag, juli 28, 2007

dricksvatten en vardagslyx som inte bör slösas

vi i Sverige har vardagslyxen att kunna vrida på en kran och få dricksvatten. den vardagslyxen är inte alla förunnat. Något som vi "tar för givet".

Jag hälsade på en väninna i Stockholm. Hon är en "naturmänniska" älskar att plocka både svampar och andra växter i det vilda. Hon är otroligt kunnig inom området eftersom naturen har varit en lika självklar del av hennes liv som staden. Hon köper en del ekologiska produkter och är mer än allmänt "grön" i sin attityd. Men när jag påpekade att hon kanske skulle stänga av kranen i badrummer, som runnit i cirka fem minuter medan hon borstade tänderna gick ut i köket och gjorde lite andra saker under tiden, av miljöskäl, så sa hon att vatten finns det gott om i Sverige.

Jaha tänkte jag och kommenterade det inte vidare. Det kändes som om att det inte riktigt var någon idé att starta en argumentation.

Ja vi har kanske gott om vatten i Sverige, speciellt om man jämför med många andra regioner i världen. Vårt vatten är dessutom rent och ofta väldigt gott. Det går att dricka i hela Sverige - vad jag vet och det är verkligen en vardagslyx.

Bara för att vi kan göra det innebär inte det att vi har rätt att slösa på vattnet. Det är helt enkelt oansvarigt.

När jag bor eller passerar andra länder blir detta tydligt. Vårt resursslöseri i Sverige, men samtidigt också min sparsamhet. Sparsamheten blev tydlig när det lokala vattenbolaget kommenterar att den vattenmängd som vi förbrukade var långt under medel för ett hushåll där vi bor. Då insåg jag att trots att jag använder diskmaskin, tvättmaskin, duschar lite längre osv så förbrukar jag mindre vatten än de flesta. Och det är inte bara mindre utan väldigt mycket mindre. Jag undrar vad gör alla andra? Diskar det under rinnande vatten, tvättar bilen en gång om dagen, vattnar gräsmattan, eller låter de helt enkelt kranen bara rinna utan att tänka sig för? Det enda jag är helt säker på att de inte gör, det är att inte dricker sitt kranvatten, för dricksvatten köper de på flaska! Trots att det just i den här staden faktiskt går att dricka vattnet. Till skillnad från vissa delar i t.ex. EU staden Bryssel där vattnet är otjänligt.

Jag har två vänner som har arbetat med ett eget biståndsprojekt i Kenya. Projektet var att lära befolkningen i byarna att bygga tak för att samla upp vatten som sedan skulle rinna ner i en kruka och där renas för att bli dricksvatten. Det här var ett lyckat projekt det fungerade och kostade inte mycket att genomföra. Nu drivs projektet av inhemsk kraft och det är så ett biståndsprojekt ska fungera. När mina vänner var hemma i Sverige så passade vi på att träffas. Det blev en sen middag mycket vin och det var väldigt trevlig. Vi delade en taxi hem. Klockan var väl ca fem på natten och det började bli ljust ute. Städpatrullen på stan hade vaknat och det stora artilleriet av städbilar rullade framför vår taxi. Då frågar en av mina vänner "använder de dricksvatten för att städa av gatorna?". Jag tittade på henne och sa att "jag vet inte, men jag tror det".


Jag tror att det var det här tillfället för ca 17 år sedan som omvände mig från att bli ouppmärksam på min vattenkonsumtion till till att bli "sparsam". En självklar fråga som fler borde ställa sig för att förändra sitt beteende mönster används dricksvatten för att städa gatorna?

PS för övrigt så förbrukar en modern tvätt och diskmaskin enligt undersökningar mindre mängd energi än handdisk och handtvätt för samma mängd tvättat eller diskat gods.

redigerad kommentar.
pga den långsamma starten i Sverige vad det gäller den här debatten så hoppas jag innerligt att någon läser denna artikel - det är aldrig för sent! Och låt det gärna var en trend...

Inga kommentarer: