fredag, juli 27, 2007

kött ökar utsläpp

Äntligen har det kommit en vetenskaplig undersökning på detta tema.

Jag saknar dock fiskvinkeln.

Men undersökningen är ju japansk så det är kanske inte så konstigt. Japanerna är ju de som faktiskt direkt och indirekt bidrar till att vissa fiskar t.ex. blue fin tuna knappt finns längre. Och om en fiskare har turen att fånga en och på vägen troligtvis även fångat en massa andra fiskar för att få tag på denna "money maker" så åker tonfisken direkt till den berömda fiskmarknaden i Tokyo eftersom den där betingar ett sådant högt kilopris att fiskaren blir rik på kuppen. Jag skyller inte på fiskaren jag skyller på efterfrågan och jakten på åtråvärda råvaror som håller på att ta slut. Som har haft ett minskat bestånd, vetenskapligt bevisat, sedan 70-talet.

Det borde för länge sedan vara obligatorisk förbud att fiska vissa fiskar att odla fisk.
Samt förbud på att missköta kor grisar och höns bara för att tjäna pengar.

Jag själv lever inte som jag lär. I denna vecka har jag köpt åtta makrillar som har varit väldigt små, som sardiner. Det ringer en klocka inom mig att det är fel. Varför inte låta makrillen växa? MEN i valet mellan hajfilé, tonfisk, odlad röding och odlad forell så väljer ändå makrillen...

Inga kommentarer: